Jeff Gaspersz
  • Home
  • Spreker
  • Boeken
  • Blogs
    • Creativiteit
    • Innovatie
    • Competenties
    • Levenskunst
  • Passies
    • Schrijven
    • Aquarel
    • Haiku & Haiga
    • Muziek
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Innovatie en het familiebedrijf – Prof.dr. Roberto Flören en dr. Marta Berent-Braun

Innovatieblog

Voor velen is de overweldigende dominantie van familiebedrijven in de Nederlandse en wereldeconomie nog steeds een grote verrassing. Zij zijn verbaasd als zij horen dat 70 procent van alle bedrijven met personeel in Nederland een familiebedrijf is.

Langzamerhand komt er steeds meer aandacht en waardering voor het  familiebedrijf in Nederland. Ondanks alle belangstelling bestaan er nog steeds veel vooroordelen over deze bedrijven.

Een van de meest voorkomende mythes is dat familiebedrijven niet of nauwelijks innovatief zijn. Ervan uitgaande dat veel families behoudend zijn en graag alles bij het oude willen houden, zullen de familiebedrijven ook wel conservatief en niet innovatief opereren. Verondersteld wordt dat familiebedrijven blijven hangen in hun traditionele producten, processen en productiemethoden.

Uit het onderzoek Innovatie en het familiebedrijf van Nyenrode Business Universiteit, in samenwerking met ING en NPM Capital, blijkt echter dat familiebedrijven op het gebied van innovatie niet onderdoen voor andere typen bedrijven. Zo blijkt dat:

• Ruim 62 procent van alle familiebedrijven de laatste drie jaar minimaal één nieuw product of dienst op de markt heeft gebracht.

• Bijna 72 procent van alle familiebedrijven de laatste drie jaar de interne bedrijfsprocessen ingrijpend heeft verbeterd of vernieuwd.

• De innoverende familiebedrijven die de laatste drie jaar innovaties op de markt hebben gebracht, 14,6 procent van hun omzet in 2016 verkregen uit deze nieuwe producten of diensten.

• De innoverende familiebedrijven gemiddeld 4,9 procent van hun omzet besteden aan research & development.

• Bij ruim 37 procent van de innoverende familiebedrijven dit percentage de laatste drie jaar (sterk) is toegenomen.

 

Dat neemt niet weg dat familiebedrijven wel specifieke uitdagingen hebben op het gebied van innovatie. Zo blijkt dat bij een derde van alle familiebedrijven bijna het gehele familievermogen van de eigenaren vastzit in het familiebedrijf, en bij de helft van alle familiebedrijven minimaal 75 procent van het  familievermogen van de eigenaren vastzit in het bedrijf. Het zijn juist deze familiebedrijven die onvoldoende middelen hebben om te innoveren. De vaak aangeprezen hoge solvabiliteit van familiebedrijven stimuleert dan ook niet per se de innovatie van dat bedrijf.

Voorts is bedrijfsopvolging een belangrijk thema voor familiebedrijven. Voor het innovatieve vermogen van het familiebedrijf kan de opvolging van de huidige directeur daadwerkelijk een bedreiging zijn. Bij ruim 29 procent van alle familiebedrijven vreest de huidige directeur dat het innovatieve karakter van het bedrijf vermindert na zijn of haar vertrek. Bij familiebedrijven waar de opvolger nog actief is,  stijgt dit percentage naar 38. Dat is een reële bedreiging voor het innovatieve vermogen van de Nederlandse familiebedrijven, waar de bedrijven vroegtijdig op moeten voorsorteren.

De belangrijkste kracht van familiebedrijven is de nauwe band met haar eigenaren. Deze hebben een stimulerend effect op de innovatie. Deze steun voor het innovatiebeleid beperkt zich niet alleen tot mooie woorden, maar ook tot daden. Enkele resultaten om deze stelling te ondersteunen, zijn:

• Bijna 79 procent van de eigenaren van familiebedrijven is bereid om van dividend af te zien om de innovatie te stimuleren (niet-familiebedrijven 60 procent).

• Ruim 65 procent van de eigenaren van familiebedrijven is bereid om een jaar negatieve resultaten te accepteren als dat de innovatie stimuleert (niet-familiebedrijven 40 procent).

• Ruim 77 procent van de eigenaren van familiebedrijven beoordelen hun investeringen minder snel op de korte termijn (niet-familiebedrijven 60 procent).

 

Prof.dr. Roberto Flören, Professor of Family Business en dr. Marta Berent-Braun, Assistant Professor at the Center for Entrepreneurship.

Nyenrode Business Universiteit

Tags: Selectie ideebrief
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://jeffgaspersz.nl/wp-content/uploads/2018/06/3691309_1_org.jpg 540 1389 esther https://jeffgaspersz.nl/wp-content/uploads/2025/02/LOGO_JeffGaspersz_FC_klein-1.png esther2018-06-06 07:42:212025-04-14 10:01:01Innovatie en het familiebedrijf – Prof.dr. Roberto Flören en dr. Marta Berent-Braun
Misschien ook iets voor u
Meesterschap heeft de toekomst – Prof.dr. Nick van Dam
Kansen voor de toekomst: Samenwerkende professionals in een verbindende publiek-private leerarchitectuur
Prof. dr. Jeff Gaspersz – Beter spreken in het openbaar: tips 1-7
“Verschil” als krachtige motor voor een inclusieve werkomgeving – Yardena Shitrit
The future of leadership development – Nick van Dam
Filosofie en samen soep maken – prof. dr. Gabriël Anthonio
ASVZ Dialoogdiners: ‘Stap voor stap verbeteren’
Het einde van de overheid, de start van GovTech
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags

Arbeid Artificiële intelligentie Creativiteit Denkstrategie Digitalisering HR HR en innovatie HRM Innovatie Innovatie en leiderschap Innovatie en leren Innovatie in de zorg Innovaties in het leven Interview Kansblog Kansdenkblog Loopbaan Meditatie Ondernemer Openbaar spreken Opleiding Overheid en innovatie Research Selectie ideebrief Spiritualiteit Spreken Spreker Synesthesie Tips Training Verhalen Werk Yoga Zoeker

Categorieën blogs

Creativiteit

Innovatie

Competenties

Levenskunst

Categorieën passies

Schrijven

Aquarel

Haiku & Haiga

Muziek

Contact

Prof. dr. Jeff B.R. Gaspersz
3620 AE Breukelen
gaspersz.jeff@gmail.com
0346 291 271

  • LinkedIn

  • Facebook

Copyright 2025 – Prof. dr. Jeff B.R. Gaspersz

Meesterschap heeft de toekomst – Prof.dr. Nick van DamDuurzaam zakendoen door liefde voor de natuur – prof. dr. Paul de Blot...
Scroll naar bovenzijde