Jeff Gaspersz
  • Home
  • Spreker
  • Boeken
  • Blogs
    • Creativiteit
    • Innovatie
    • Competenties
    • Levenskunst
  • Passies
    • Schrijven
    • Aquarel
    • Haiku & Haiga
    • Muziek
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Een droom met een deadline

Levenskunst

Inspiratieblog 23

Een doel is een droom met een deadline. Het blijft echter vaak een droom zonder een heldere deadline en daarmee alleen een droom. Het klinkt wat vreemd in deze tijd van drukte en burn-outs, maar velen van ons hebben de deadline nodig om alert te blijven. We denken scherper met een uitdaging voor ogen die ons de gelegenheid biedt te tonen wat we in huis hebben. Dat komt doordat doelen focus aanbrengen in de grote hoeveelheid kennis en informatie waar we al over beschikken.

 

Daar is ons brein heel goed in. Een specifiek gedeelte van het brein houdt zich intensief bezig met het richten van je aandacht. Daarom kun je ook op een druk feestje het geroezemoes even niet horen en een conversatie met iemand voeren. Zou je op dat moment niet gefocust zijn, dan hoorde je alleen een wirwar van geluiden.

 

Een deadline brengt niet alleen focus echter ook spanning… De persoon op het feest moet binnen drie minuten in de taxi zijn en je wilt beslist nog iets weten. Je praat en luistert nu nog intensiever. Eigenlijk ben je, zonder dat je je het wellicht bewust bent, dagelijks bezig met doelen en deadlines. Bijvoorbeeld als je naar je werk besluit te gaan en er om negen uur wilt zijn. Of als je wilt dat je de maaltijd om zeven uur ’s avonds klaar hebt en iedereen dan aan tafel schuift.

 

Waarom kost het ons dan soms zoveel moeite om de echt belangrijke doelen in ons leven en werken na te streven? De enige verklaring is dat we nooit de tijd nemen om ze eens rustig te formuleren en waar te nemen hoe ver we ermee zijn.

 

Ik bestudeer al jaren organisaties die er steeds weer in slagen om succesvol te zijn door steeds met nieuwe producten en diensten te komen. Ik tracht uit te vinden wat hen onderscheidt van doorsnee bedrijven.

Een belangrijk geheim is dat zij tijd nemen om heldere, meetbare doelen voor vernieuwing te stellen mét een deadline. Wanneer die doelen eenmaal zijn bereikt, leggen ze de lat steeds een stukje hoger. Wanneer een doel niet geheel bereikt is, proberen ze zoveel mogelijk van gemaakte fouten te leren. Zo ontstaan voor deze organisaties steeds opnieuw kansen voor vernieuwing, die ze vervolgens benutten. Op het persoonlijke vlak is het niet anders. Als je je geen doelen en deadlines stelt, kan je denkkracht zich ook niet richten. Anders gezegd: je onderbenut de mogelijkheden van je brein wanneer je jezelf geen doelen oplegt.

 

TIP:

Je zou voor jezelf de druk op de ketel kunnen zetten door op dit moment één bepaald doel of verlangen in gedachten te nemen. Vervolgens spreek je nu met jezelf af dat je voor een bepaalde (realistische) datum deze ambitie zult realiseren. Nu heb je de wekker gezet en onbewust aan je brein de opdracht gegeven te zoeken naar mogelijkheden om deze ambitie voor die datum te verwezenlijken. Wanneer op de bewuste datum je doel nog niet geheel is gerealiseerd, zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat de eerste stappen nu al reeds zijn gezet.

 

© tekst: Jeff Gaspersz, 2015

photo credit: Pixabay

 

Prof. dr. Jeff Gaspersz is als hoogleraar innovatie verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Tevens is hij spreker en adviseur op het gebied van innovation management en business creativity.

Wilt u meer van zijn blogs over innovatie, creatviteit en inspiratie lezen? Via www.ideebrief.nl kunt u zich aanmelden en u ontvangt tevens zijn gratis eBook Je Hok Uit! met praktische tips voor een creatiever team.

Tags: Creativiteit, Innovatie
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://jeffgaspersz.nl/wp-content/uploads/2025/04/3572552_1_org.png 800 800 esther https://jeffgaspersz.nl/wp-content/uploads/2025/02/LOGO_JeffGaspersz_FC_klein-1.png esther2015-01-30 09:07:092025-04-16 09:12:24Een droom met een deadline
Misschien ook iets voor u
De kans van het toeval
Ontmoetend leven – prof. dr. Jeff Gaspersz
Wat is een creatieve organisatie? – Jeff Gaspersz
Becoming mindful of the beauty in your day – Anne-Sophie Gaspersz
Inspiratieblog nr.4: Creativiteit, een kans voor bezieling
Inspiratieblog nr. 5: Visueel denken
Innovatie zonder management – Iwan Bean
Reflectievragen voor innovatie – deel 1 – Jeff Gaspersz
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags

Arbeid Artificiële intelligentie Creativiteit Denkstrategie Digitalisering HR HR en innovatie HRM Innovatie Innovatie en leiderschap Innovatie en leren Innovatie in de zorg Innovaties in het leven Interview Kansblog Kansdenkblog Loopbaan Meditatie Ondernemer Openbaar spreken Opleiding Overheid en innovatie Research Selectie ideebrief Spiritualiteit Spreken Spreker Synesthesie Tips Training Verhalen Werk Yoga Zoeker

Categorieën blogs

Creativiteit

Innovatie

Competenties

Levenskunst

Categorieën passies

Schrijven

Aquarel

Haiku & Haiga

Muziek

Contact

Prof. dr. Jeff B.R. Gaspersz
3620 AE Breukelen
gaspersz.jeff@gmail.com
0346 291 271

  • LinkedIn

  • Facebook

Copyright 2025 – Prof. dr. Jeff B.R. Gaspersz

Leer van de creatieve gigantenDe kracht van verbeelding
Scroll naar bovenzijde