Jeff Gaspersz
  • Home
  • Spreker
  • Boeken
  • Blogs
    • Creativiteit
    • Innovatie
    • Competenties
    • Levenskunst
  • Passies
    • Schrijven
    • Aquarel
    • Haiku & Haiga
    • Muziek
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Drie wegen voor het management van creativiteit

Creativiteitsblog

Organisaties verschillen in de wijze waarop zij creativiteit in een organisatie tot bloei trachten te brengen. We kunnen drie typen onderscheiden.

 

A. Organisaties met een integrale benadering.

Dit zijn organisaties die ernaar streven om de creatieve bijdragen van medewerkers zo veel mogelijk op een gestructureerde wijze te stimuleren, te kanaliseren, te selecteren en te realiseren. Het management van creativiteit staat geheel ten dienste van de bevordering van de innovatiekracht van de organisatie.

Er is sprake van sterk creatief leiderschap dat zorgdraagt voor een koestering en bescherming van de unieke creatieve bijdragen van medewerkers en een gereguleerde doorvertaling naar innovatie. Deze organisaties hebben de cultuur en de processen ontwikkeld om permanent de creativiteit te oogsten.

 

B. Organisaties met een ‘laisser-faire’-benadering

Dit zijn organisaties die men vaak in de zogenaamde creatieve sector tegenkomt. Te denken is aan organisaties in de reclame, architectuur, entertainment of muziek. Creativiteit komt nauwelijks in hun organisatorisch vocabulaire voor. Het wordt ook niet specifiek gemanaged. Creativiteit is hier eerder een vanzelfsprekendheid, een stijl van leven en werken.

Het zijn organisaties waarin vaak andere concepten centraal staan: ondernemerschap, eigenaarschap, avontuur, vrijheid, openheid en gemeenschappelijke waarden. De stijl van leiderschap is als “laisser-faire” te betitelen. Men geeft ruimte en vrijheid en laat soms zelfs een creativiteit stimulerende chaos ontstaan.

 

C. Organisaties met een ‘creatieve eilanden’ benadering

Het gaat hier om organisaties die niet streven naar een integrale benadering voor het management van creativiteit, maar waar men wel beseft dat creativiteit meer ruimte moet hebben. Te denken is aan organisaties waardoor de druk van het primaire proces men een te geringe aandacht kan geven aan ideeënvorming.

Het kan ook gaan om grote bureaucratische organisaties waar de cultuur van loyaliteit en conformisme een sterk dempende werking heeft op creatief gedrag.

Om toch aandacht te geven aan kansrijke creatieve processen creëren deze organisaties ‘eilanden’ waar meer ruimte is voor ideeënvorming, verkenning van kansen, experimenteren en het implementeren van kansrijke voorstellen.

Te denken is aan een afdeling ‘New Business Development’ of een ‘Future Center’ in een grote bureaucratische organisatie. Het creatieve eiland kan soms ook een fysieke ruimte zijn waar mensen kunnen brainstormen of de implementatie van hun ideeën versnellen.

‘Creatieve eilanden’ kunnen een olievlekwerking hebben. Als medewerkers positieve ervaringen hebben opgedaan met het ‘creatieve eiland’, zullen ze de andere manier van denken en kijken ook in hun dagelijks werk toepassen.

 

TIP:

– Welke benadering van creativiteit herkent u in de eigen organisatie?

– Is dit de benadering die momenteel de organisatie het meest oplevert?

– Welke veranderingen zijn wenselijk en mogelijk?

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://jeffgaspersz.nl/wp-content/uploads/2025/03/3714537_653083.jpg 1067 1600 esther https://jeffgaspersz.nl/wp-content/uploads/2025/02/LOGO_JeffGaspersz_FC_klein-1.png esther2019-03-22 13:28:422025-03-17 13:31:12Drie wegen voor het management van creativiteit
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tags

Arbeid Artificiële intelligentie Creativiteit Denkstrategie Digitalisering HR HR en innovatie HRM Innovatie Innovatie en leiderschap Innovatie en leren Innovatie in de zorg Innovaties in het leven Interview Kansblog Kansdenkblog Loopbaan Meditatie Ondernemer Openbaar spreken Opleiding Overheid en innovatie Research Selectie ideebrief Spiritualiteit Spreken Spreker Synesthesie Tips Training Verhalen Werk Yoga Zoeker

Categorieën blogs

Creativiteit

Innovatie

Competenties

Levenskunst

Categorieën passies

Schrijven

Aquarel

Haiku & Haiga

Muziek

Contact

Prof. dr. Jeff B.R. Gaspersz
3620 AE Breukelen
gaspersz.jeff@gmail.com
0346 291 271

  • LinkedIn

  • Facebook

Copyright 2025 – Prof. dr. Jeff B.R. Gaspersz

Kansen en keuzes in innovatiegericht samenwerkenLeren te vragen – Jeff Gaspersz
Scroll naar bovenzijde