Waarom we creatief moeten zijn - Jeff Gaspersz

ingevoerd op 06-12-2018

Het World Economic Forum voorspelt na gesprekken met leidinggevenden in een groot aantal organisaties dat in 2025, 52% van het werk zal zijn overgenomen door robots. Op dit moment bedraagt dit nog 29%. Als dit al binnen nog geen 7 jaar zo stijgt, kunnen wij ons dan voorstellen hoe het zal zijn over 17 jaar? Wat rest ons nog aan menselijke taken?

Over deze ontwikkelingen is te lezen in het Future of Jobs Report (http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf ) van het World Economic Forum. De onderzoekers geven aan dat tot de belangrijkste vaardigheden zullen gaan behoren: creativiteit, originaliteit en initiatief.

Creativiteit behoort nog steeds tot de unieke menselijke competenties. Het maakt dat we de kans in veranderingen kunnen ontdekken. We zijn met onze creativiteit in staat anders te kunnen kijken naar onszelf, naar onze competenties en naar onze toekomst. Met creativiteit kunnen we oplossingen bedenken waardoor we onze doelen slimmer sneller en effectiever kunnen bereiken.  Het is de creativiteit die de mensheid vooruitgang heeft gebracht en die onszelf de voortgang brengt in uitdagende tijden. 

We zullen ons echter onze creativiteit moeten blijven ontwikkelen. Want ook de computers beginnen in dit unieke menselijke domein de eerste stappen (https://www.ted.com/talks/blaise_aguera_y_arcas_how_computers_are_learning_to_be_creative#t-146454) te zetten.

Hoe kunnen we onze creativiteit permanent ontwikkelen en daarmee kansen ontdekken? Neurowetenschapper Gregory Berns adviseert in zijn boek Iconoclast: A Neuroscientist Reveals How to Think Differently (https://www.goodreads.com/book/show/4351499-iconoclast) (p.8): “To see things differently than other people, the most effective solution is to bombard the brain with things it has never encountered before. Novelty releases the perceptual process from the shackles of past experience and forces the brain to make new judgments.”

Dus dat betekent: Steeds weer ondernemend zijn, nieuwe dingen leren, nieuwe mensen ontmoeten, andere boeken lezen, veel reizen enz. Dat klinkt heel opwindend, maar kunnen we en willen we daar wel tijd voor vrijmaken?

Ik denk dat we van de ontwikkeling van onze creativiteit een topprioriteit moeten maken! Net als we van onze lichamelijke gezondheid ook een prioriteit maken en tijd nemen om naar een sportschool te gaan of ons rondje te gaan hardlopen. Wat soms in de weg staat is de mythe dat creativiteit aangeboren is of dat je van jezelf zegt: Ik ben niet creatief. Zou je ook willen zeggen: Ik ben niet sportief, daarom doe ik maar niets aan beweging? Zie creativiteit als een spier. Hoe meer je het gebruikt hoe sterker het wordt.
Gelukkig beseffen ook steeds meer scholen dat ze de mooie en betekenisvolle taak hebben om de creativiteit van leerlingen te behouden en te versterken. Creativiteit is in onderwijsland bestempeld als een 21e eeuwse vaardigheid (https://www.poraad.nl/system/files/rapport_ou_wereldkidz.pdf).

Tot slot: Hoewel de foto boven dit artikel het wel lijkt te suggereren: Bedenk dat creativiteit veel meer is dan het bedenken van nieuwe ideeën. Creativiteit kan zich uit in hoe we in een gesprek de ander overtuigen, in hoe we conflicten en problemen oplossen, in hoe we ons huis inrichten, in hoe we onze toekomst dromen.

Wat weten we eigenlijk over creativiteit? Is creativiteit te meten? Hoe richten we een organisatie in waar creativiteit kan gedijen? Wat leren van de personen die hun creativiteit tot een unieke sterkte hebben ontwikkeld? Aan deze en vele anderen vragen rond creativiteit zullen ik en andere auteurs in de komende edities van de Ideebrief aandacht besteden en er ook praktische adviezen bij geven.

Creativiteit is immers te belangrijk om het niet te bestuderen en het in de praktijk te brengen!

 

Photocredit: Colin Behrens on Pixabay

 

light-bulb-3104355_1920 light-bulb-3104355_1920