Je kunt anderen (en jezelf) geweldig helpen bij het vinden en realiseren van nieuwe ideeën voor een verbetering of vernieuwing of het benutten van een kans op een ander vlak. Soms kunnen mensen zo vastgeroest zitten in hun denken en kijken dat ze niet eens de kans zien die zich vlak onder hun neus bevindt.
Het is dan belangrijk om dan een goede vragensteller te zijn. Vragen zetten ons denken in beweging naar nieuwe gezichtspunten. Die perspectieven kunnen ons nieuwe kansen brengen. Ik noem enkele van deze vragen. Het is echter belangrijk zelf je vragen te vinden waarvan je ondervindt dat ze werken. Voor je team, in relaties of voor jezelf.
Voorbeelden van vragen die ik zelf gebruik als ideeencoach van personen en groepen zijn:
– Wat is één activiteit die, wanneer je daar meer tijd aan zou besteden, het team effectiever zou maken? Jezelf effectiever zou maken?
– Heb je in de afgelopen tijd nog iets gehoord bij externe of interne
klanten wat mogelijk wijst op een nieuwe behoefte van de klant? Zo ja, kunnen jullie in die behoefte voorzien?
– Hoe stellen jullie je de afdeling na twee jaar voor? Zijn er meer scenario’s mogelijk? Zo ja, wat zal bepalen welk scenario zich ontwikkelt?
– Stel dat je kan toveren, wat zou je dan in je werk ineens laten veranderen? Wat leert het antwoord over de zaken waarvan je graag ziet dat ze veranderen?
– Stel dat jij zelf de directeur of eigenaar zou zijn van deze onderneming. Zou je de zaken dan anders aanpakken en zo ja hoe? Wat zou je als eerste willen veranderen?
– Wat zijn mogelijkheden in je werk om de processen sneller, effectiever, efficiënter, goedkoper te laten verlopen?
– Stel dat je een werkproces geheel opnieuw zou moeten creëren, hoe zou je dit proces dan willen inrichten?
– Wat hebben jullie in de afgelopen maand in je werk geleerd?
– Hoe denk je dat je over vijf jaar terug zal kijken naar de uitdagingen die je nu ervaart in je werk?
Zulke vragen zijn niet primair bedoeld om informatie te krijgen. Ze nodigen professionals en teams uit tot denken in andere richtingen en het ontdekken van nieuwe perspectieven. Ze helpen bij het zoeken naar nieuwe antwoorden.
Deze vragen kunnen teams zichzelf natuurlijk ook stellen, maar vaak nemen ze daar de tijd niet voor. Het gesprek met de coach is het moment waarop het team wat afstand neemt en naar het werk of het probleem kijkt.
Wat belangrijk is, is dat je als ideeëncoach de personen met wie je werkt nieuwsgierig maakt. Vaak zien mensen door de ervaring die ze hebben maar één oplossing, of hebben ze maar één invalshoek op het probleem. Ze stellen zich geen nieuwevragen meer en krijgen daardoor ook geen nieuwe antwoorden, Als ideeëncoach prikkel je dan de nieuwsgierigheid met het inbrengen van nieuwe vragen. Nieuwe vragen, nieuwe kansen!
Lees ook mijn inspiratieblog over zelfcoaching: Eindelijk de perfecte coach gevonden! (http://www.jeffgaspersz.nl/nw-23740-7-3489738/nieuws/inspiratieblog_11_eindelijk_de_perfecte_coach_gevonden.html?page=3)
© tekst: Jeff Gaspersz, 2015
photo credit: Pixabay
Prof. dr. Jeff Gaspersz is als hoogleraar innovatie verbonden aan Nyenrode Business Universiteit. Tevens is hij spreker en adviseur op het gebied van innovation management en business creativity.
Wilt u meer van zijn blogs over innovatie, creatviteit en inspiratie lezen? Via www.ideebrief.nl (http://www.ideebrief.nl) kunt u zich aanmelden en u ontvangt tevens zijn gratis eBook Je Hok Uit! (http://www.bol.com/nl/p/je-hok-uit/9200000018551072/) met praktische tips voor een creatiever team.