Niets kan ons denken sneller in beweging zetten dan een goede vraag. De vraag focust je aandacht en stuurt hem in richtingen waar je zelf niet zou gaan kijken. Naarmate je vragen van hogere kwaliteit zijn, zal wat je vindt in het leven en werk ook van hogere kwaliteit zijn.
Je vragen bepalen welke kansen je zult vinden. Een boswachter stelt zich andere vragen over een bos dan jij. Wanneer je met een boswachter een wandeling door het bos maakt en je haar uitleg hoort, gaat er een wereld voor je open. Wanneer je dan de volgende keer alleen door het bos loopt, vraag je je ineens af: ‘Wat voor boom is dit? Is dit een zieke of gezonde boom? Hoe gevarieerd is de vegetatie in dit bos?’ Je hebt dus een rijkere waarneming van een bos verkregen.
Wees daarom zuinig op goede vragen en noteer ze. Alle scherpe denkers zijn briljante vragenstellers. Of het nu om topadvocaten, de beste televisie interviewers, succesvolle verkopers of inspirerende managers gaat, ze onderscheiden zich allen door de kwaliteit van hun vragen en hun vermogen om goed naar de antwoorden te luisteren.
Wanneer je dus iemand ontmoet die je inspireert, breng dan stel op een geschikt moment het volgende in: Wat zijn nu de vragen die je in je leven stelt? Wat zijn de vragen die je in je werk stelt? Wat zijn de vragen die je bij de opvoeding van je kinderen stelt? Wat zijn de vragen die je aan je klanten stelt? Wat is je allerbelangrijkste vraag?
Noteer de vragen die je hebt waargenomen, laat ze op je inwerken, en kies die vragen uit die je liggen. Leer je mooiste vragen uit je hoofd opdat je ze paraat hebt in een conversatie. Wanneer je je oefent in het stellen van goede vragen zul je versteld staan van de kwaliteit van de gesprekken die je voert op je werk, met je vrienden, met je partner. Vragen dwingen je ook te luisteren. Aandachtig kunnen luisteren is niet alleen een geschenk voor mensen in je omgeving. Het biedt je ook de mogelijkheid te genieten van de ontmoeting.
TIP:
Neem een uitdaging die je momenteel hebt in gedachten en stel je er de volgende vragen over.
• Hoe kan ik anders naar deze uitdaging kijken? Hoe kan ik het anders formuleren? Wie kan mij daarbij helpen?
• Wat zou er gebeuren als ik deze uitdaging aan mij voorbij laat gaan?
• Wat zegt mijn intuïtie over of ik deze uitdaging überhaupt moet aangaan? Wat zegt mijn intuïtie over een mogelijke aanpak?
• Wat voor extra informatie of vaardigheden heb ik nodig om deze uitdaging effectief aan te pakken?
• Wat weet ik over hoe andere mensen deze uitdaging hebben aangepakt? Wat kan ik van hen leren?
• Zal ik er persoonlijk van groeien en leren als ik deze uitdaging aanga? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet te gefixeerd ben op het resultaat, maar ook kan genieten van de weg ernaartoe?
• Wanneer weet ik dat ik succesvol ben geweest met het aanpakken van deze uitdaging? Waar meet ik dat aan af? Zijn dat wel mijn eigen criteria?
• Hoe zal ik over tien jaar, terugkijkend, naar dit succes kijken? Zal ik er nog trots op zijn?
Prof. dr. Jeff Gaspersz, hoogleraar innovatie, Nyenrode Business Universiteit
spreker en schrijver over innovatie en (business) creativiteit
Photocredit: Pixabay