We leven in een snelle tijd. Een tijd van apps, e-mails, conference calls, live vergaderingen, kortom vol deadlines en uitdagingen. Vaak wordt het tempo door anderen bepaald en is de dag van voor tot achteren gevuld met ‘dingen’. Deze manier van werken belemmert een brede open blik. Belangrijke zaken zoals innovatie en actualisatie van activiteiten, worden vergeten en de automatische piloot staat vaak ingeschakeld.
Die automatische piloot lijkt veilig te voelen. Alleen voor groei zal meer moeten gebeuren. In mijn werkveld zie ik dat onvoldoende tijd wordt genomen om de “benen op tafel te leggen”voor de eigen groei en ontwikkeling. Terwijl juist die momenten van rust en aandacht, de energie geven voor nieuwe plannen of richtingen. Op het moment dat een mens tot zichzelf komt is er weer ruimte om bewust keuzes te maken. Dan neemt u weer de tijd om bij kruispunten de vraag te stellen: past dit wel in mijn toekomstbeeld? of wat leer ik hier van?
Voor een bedrijf is het gebruikelijk om vanuit een bepaalde strategie aan de slag te gaan en daar op aansluitend een passende bedrijfsbeschrijving en businessplan te maken. Als ondernemerscoach pas ik voor een bedrijf na de visiebepaling daarvoor het bekende Business Model Canvas toe. (Zie figuur boven). Het resultaat is geen bedrijfsplan van 30-40 pagina’s, maar een praktische en concrete invulling in een gefocust overzicht op 1 A4. Alle keuzes worden weer helder.
Deze aanpak voor bedrijven is ook geschikt gemaakt voor een persoon: Het Business Model You. (Zie figuur boven). Mijn advies is: neem eens de tijd om voor u zelf op een rij te zetten; wie u bent en wat u verwacht van anderen. Het Business Model You is hierbij een mooi instrument. In 9 blokken besteedt u aandacht aan: privé, werk, activiteiten, contacten etc. Dit concrete overzicht biedt ruimte en inzicht en reikt u de hand bij het maken van keuzes en het geven van richting aan uw leven. Boven dit artikel ziet u een Business Model You die door een persoon is ingevuld.
Na “het plan” is het ‘doen’ natuurlijk het meest belangrijke. Als het alleen maar een papieren verhaal blijft, veranderd er niets en blijft alles bij zoals het was. Maak daarom een overzicht van stappen die u wilt zetten en welke ondersteuning daar eventueel bij nodig is. Benoem ook uw eigen valkuilen en obstakels om daarmee duidelijk te hebben waar u op moet letten. Op die manier voorkomt u tegenvallers en terugval naar de oude automatische piloot.
Kortom innovatie en groei gaat niet vanzelf, daar dient u zelf aan te werken en dat kan ook leuk zijn. U kan dit met de hulp van een klankbord of zelf doen. Hoe kunt u dit daadwerkelijk gaan doen?:
1. Schrijf of teken uw verleden op een A3 (een rij van tekst of juist iets met plaatjes). Bepaal daarbij ook wat voor u belangrijke momenten zijn. Bespreek de inhoud van de A3 met uw partner of een andere persoon die dicht bij u staat. En kijk daarna of die belangrijke momenten nog dezelfde zijn.
2. Bepaal eerst wat u eigenlijk echt belangrijk vindt en wil in het leven en in werk. Door te bepalen en op te schrijven wat u leuk vindt en belangrijk wat u zou willen bereiken en als afsluiter hoe er na uw dood over u gedacht moet worden of anders gezegd uw erfenis aan uw familie/vrienden en de wereld. Hiermee komt u aan bij uw visie, wat is mijn kern en wat wil ik!
3. Pak daarna een tool zoals bijvoorbeeld Business Model You en maak dan het overzicht hoe u die net benoemde visie ook daadwerkelijk kan bereiken, zoals uw ideaal plaatje dus zou moeten zijn.
4. Pak dan een nieuw vel met het Business Model You overzicht en vul deze in met de huidige praktijk: wat doet u nu en hoe staat u er nu voor?
5. Als u deze twee vellen met informatie naast elkaar legt ziet u nu de verschillen en de hiaten, waarmee u tot een actieplan kunt komen om de gewenste ideaal situatie te verkrijgen.
6. Leg uw plan en aanpak tot wijziging iedere maand op tafel en kijk wat gedaan moet worden. Zo blijft u gefocust en behaalt u resultaat.
Veel succes!
Hans Schriever, ondernemerscoach vanuit zijn eigen bedrijf Leef-Tocht B.V. (http://www.leef-tocht.nl/)
Doctoraal bedrijfskundige vanuit de socio-techniek in Nijmegen en Life-Planner vanuit het Kinder Institute USA.
Sinds 2007 ondernemerscoach en ondernemingsbegeleider en o.a. mede schrijver van het boek: Business Model You (https://www.bol.com/nl/p/business-model-you/1001004011544039/?suggestionType=typedsearch&bltgh=lrNyQmkc-rkNbhSEWvdBEg.1.2.ProductTitle) en Business Model Team